От какво се нуждае човек, за да бъде щастлив? Всъщност, не много – възможността да живеете пълноценно. Да виждаш, да чуваш, да докосваш, да се движиш, да можеш да правиш това, което обичаш. Всеки може да добави нещо различно към този списък. Но винаги започва по един и същи начин – това е здравето ни, което не може да се купи с пари.
А какво да кажем за хората с увреждания? Думата „инвалид“ не се използва в наши дни. Дете или възрастен с увреждане. Това не е въпрос на толерантност. Това е въпрос на хуманност и етика. Вижте само как слепи хора се състезават в биатлон, хора с изкуствени крайници бягат маратони и т.н.
Адаптивното физическо възпитание е една от областите на образование и обучение на деца с увреждания, която им помага да не останат „встрани“ от съвременния живот, помага им да станат пълноценни членове на обществото, да се социализират и т.н.
Адаптивно физическо възпитание – какво е то?
Адаптивното физическо възпитание (АФВ) съчетава много дисциплини – медицина, анатомия, корекционна педагогика, патология и др. Всички дейности на специалистите от AFC са насочени към лечение, рехабилитация и социализация на деца и възрастни с увреждания.
Важна част от АФК е не само лечението и рехабилитацията на хората с увреждания, но и тяхната социализация, възможността да им се покажат нови аспекти на живота, да им се дадат положителни емоции и т.н.
Това е несравнимата радост от възможността да се движиш, да научиш нещо ново, да общуваш с други хора и да се справяш с увреждането си по един или друг начин. Да си кажете – мога, правя, живея, независимо от всичко. Това може да е трудно за разбиране от обикновените хора, защото приемаме физическите си способности за даденост.
Цели и задачи на адаптивното физическо възпитание
Целта на адаптивното физическо възпитание е здравето на човека с увреждане: да се развие жизненост, да се осигури функционирането на наличните физически способности (доколкото позволяват наличните здравословни ограничения) и да се подобрят характеристиките на физическото и психическото здраве, доколкото е възможно.
По пътя към тази цел специалистите на AFC решават следните задачи:
– коригиращ;
– компенсаторни;
– превантивни;
– подобряване на здравето и обучение;
– развитие; корективни; компенсаторни; превантивни; здравни и образователни; развиващи.
Коригиращата и компенсаторната работа се извършва при съществуващи физически увреждания (основно заболяване и съпътстващи заболявания); превантивната работа е насочена към подобряване на имунитета, укрепване на здравето и физическата сила и подобряване на общото здравословно състояние. Образователната и възпитателната работа е насочена към социализиране на хората с АФК, повишаване на самочувствието, научаване как да взаимодействат с други хора и т.н.
Функции на адаптивното физическо възпитание
В AFC могат да се разграничат четири групи функции:
– Рехабилитационната функция включва коригиращи, компенсаторни и превантивни дейности;
– Педагогическата функция включва образователни, възпитателни и професионални дейности;
– Физическото възпитание и спортните дейности включват развиващи, състезателни и творчески дейности.
– социалната функция включва хуманистични, социализиращи и комуникативни дейности.
Нека разгледаме по-подробно всяка от тези функции.
Рехабилитационната функция на AFC
Корекционната дейност в рамките на рехабилитацията е насочена към лечение и корекция на основно и съпътстващо (може да има няколко такива) заболяване и на предизвиканите от него вторични отклонения във физическото състояние.
При извършване на рехабилитационни дейности специалистът по АФК избира специален набор от въздействия върху тялото на дете или възрастен с увреждане чрез физически упражнения. Това е съпроводено с коригиращи и педагогически дейности (обучение и възпитание чрез упражнения или игра), за да се повлияе не само на физическото здраве, но и на психическото състояние на пациента (сетивна система, интелект и др.). Тази дейност засяга и емоционално-волевата, когнитивната и поведенческата сфера.
Компенсаторната работа се извършва с хора, чиито здравни функции са необратимо загубени (интелектуално увреждане, загуба на слух, зрение и др.). Загубените функции се компенсират от запазените.
В работата по превенция специалистът по АФК използва достъпна физическа активност, за да предотврати хиподинамията или хипокинезията, които преследват хората с увреждания. Организираната физическа активност (в рамките на възможностите на пациента) е необходима, за да се предотврати появата на вторични заболявания.
Педагогическата функция на AFC
Образователните и педагогическите дейности на специалиста по АФК са насочени към разработване на стратегии и тактики за работа с деца с увреждания в развитието. Това е образователна дейност, при която детето постепенно преминава от обучение от специалист (интерактивни сесии) към самостоятелна работа.
В резултат на работата на специалиста детето или възрастният придобива специални знания и умения, развива ценностна система за здравословен начин на живот и се усъвършенства както физически, така и интелектуално. Формира се хармонично развита личност (когато отклоненията в развитието позволяват това), пациентът се мотивира за самоусъвършенстване и самообучение, преодолява се комплексът за малоценност и се формира чувство за самооценка.
Професионалното обучение, провеждано от специалист по АФК, има за цел да развие и подобри онези физически умения, които са необходими на пациента, за да може да функционира професионално. Развива се готовността на пациента (физическа и психологическа) за работа и уменията за социални и битови грижи за себе си.
Функцията на физическото възпитание и спорта AFC
Дейностите за развитие в рамките на функцията на физическото възпитание и спорта имат за цел всестранното развитие на личността на дете или възрастен с увреждане. Забавянето на физическото развитие, слабите двигателни умения и невъзможността за пълен контрол на движенията се отразяват неблагоприятно върху другите функции на тялото. Работата на специалиста по АФК е насочена към развиване на мускулна сила, бързина, ловкост, гъвкавост, координация и други физически характеристики.
Състезателните дейности имат важен социализиращ потенциал. Това е възможност за хората с увреждания да се състезават честно с други спортисти, да се научат да общуват и взаимодействат помежду си и с другите състезатели.
Творческите дейности дават възможност на хората с увреждания да реализират своите способности, да участват в положителни конструктивни дейности и да демонстрират своите способности, характер и лични качества.
Социална функция на AFC
Тази функция разкрива особеностите на отношенията на хората с увреждания с обществото. Хуманистичните дейности са насочени към признаване на хората с увреждания като равноправни членове на обществото, на които могат и трябва да се предоставят равни възможности.
Социализиращите и комуникативните дейности са насочени към намиране на възможности за приобщаване на хората с увреждания към обществото, за да им помогнат да усвоят опита на социалния живот, нормите на поведение и да им помогнат да навлязат в социалната среда. Тези дейности продължават през целия живот.
В заключение бихме искали да обърнем специално внимание на обучението на специалист по АФК. Без подходящо образование, без специални компетенции в тази област, работата на специалиста няма да бъде успешна и ще бъде неефективна.