Проектите на Илон Мъск винаги са в центъра на вниманието, но интересът към изстрелването на пилотирания космически кораб Crew Dragon не се дължи на популярността на самия предприемач, а по-скоро на наистина космическите възможности, които се откриват пред хората. При успех SpaceX и НАСА ще започнат подготовка за пълноценна експлоатация на Crew Dragon: изследователски мисии и търговски пътувания. Това означава, че през 21-ви век космическият туризъм може да се превърне в цяла индустрия, която ще допринесе за развитието на икономиката и за разработването на нови проекти за изследване на Вселената. Кои компании ще се конкурират със SpaceX, какви са основните плюсове и минуси на космическия туризъм, както и какви перспективи очакват космическия туризъм в бъдеще – прочетете нашата статия.
Какво е космическият туризъм: нов формат на пътуване?
Космически туризъм – отделен сегмент от авиационната индустрия, чиято основна цел е да предостави възможност за пътуване извън атмосферата: да станеш астронавт за известно време и да използваш космическите пътувания за свои лични (като развлечение) или изследователски мисии.
Експертите разглеждат четири вида космически туризъм:
– полети на изтребители на голяма височина;
– полети с нулева гравитация в атмосферата;
– краткотрайни суборбитални полети;
– орбитални полети с голяма продължителност.
Поради факта, че цената на билета е висока (от 250 000 до 120 милиона долара в зависимост от продължителността на полета), само малък брой хора могат да се присъединят към клуба „космически пътешественици“. Но според уверенията на предприемачи, сред които Мъск, Брансън и Безос, колкото повече конкуренция има в индустрията, толкова по-ниска ще бъде цената на услугата.
Кои държави са развили космически туризъм?
Понастоящем за лидери в космическата индустрия се смятат Русия, Китай и САЩ. И въпреки интереса и мощта на Америка, тя трябва да си сътрудничи с Русия, за да изпълни всички свои мисии в космоса. През последните 10 години от САЩ не е изстрелян нито един космически кораб; изстрелването на Crew Dragon би трябвало да промени ситуацията.
7 компании за космически туризъм
- Космически приключения
Понастоящем това е единствената компания, която успешно организира пътувания извън пределите на нашата планета в „дует“ с Роскосмос. Полетите се извършват от космодрума Байконур, а тренировките могат да се провеждат в Звездний Городок (Русия). Пътуването може да включва посещение на космическа станция, както и полет около Луната.
- Virgin Galactic
Основана от милиардера Ричард Брансън, компанията Virgin Galactic предлага един от най-бюджетните варианти за космически туризъм: 15-минутен полет до височина 100 км, време в безтегловност около 3 минути. Билетите за суборбитален полет на борда на космическия кораб SpaceShipTwo с продължителност 2,5 часа вече са разпродадени няколко години по-рано.
- Blue Origin
Подобна оферта на Virgin Galactic предлага Blue Origin – американската частна авиокосмическа компания, собственост на Джеф Безос. В момента разработва космическия кораб за многократна употреба New Shepard. През 2019 г. Blue Origin се присъедини към списъка на НАСА с компании, които ще разработват и произвеждат космически кораби за кацане на Луната.
- SpaceX
Компанията на Мъск се смята за най-бързо развиващия се оператор на космически изстрелвания в света. Те са построили най-модерните и евтини (що се отнася до космическата индустрия) ракети за многократна употреба, а следващите са търговски полети. На 30 май SpaceX успешно изстреля своя космически кораб Crew Dragon с астронавти на борда в рамките на тестова мисия.
- Боинг
Въпреки че Илон Мъск нарича Boeing по-скоро търговска компания за изстрелване в космоса, отколкото компания за космически туризъм, този опитен играч в аерокосмическата индустрия може да бъде достоен конкурент.
- Роскосмос
Руската космическа агенция не само организира свои собствени мисии и полети, но и оказва помощ на други държави и организации, включително обучава и изстрелва астронавти на НАСА към МКС.
- Zero2Infinity
Испанска компания, която доста неочаквано обяви желанието си да стане един от операторите на космически туризъм. Те предлагат интересна концепция за пътуване: капсулите и огромните балони, пълни с хелий, които се издигат на височина 36 км, ще служат за превозно средство. Технологията Bloon вече е тествана на спътници и според създателите й може да се използва за космически туризъм. Цената е 110 хил. евро.
Основни предимства и недостатъци на космическия туризъм
Сред факторите, които мотивират космическия туризъм, са: възможността да се види Земята от космоса; да се изпита безтегловност; и да се получи уникално преживяване по време на пътуването. И това със сигурност е невероятно и завладяващо, но за съжаление всичко се ограничава до историята на един човек. Какви са плюсовете на космическия туризъм като индустрия?
Илон Мъск смята, че развитието на този екзотичен туризъм ще намали разходите на държавите за създаване на изследователски мисии („туристът“ ще поеме част от разходите). Това ще даде възможност за по-често изстрелване на космически апарати и получаване на повече информация, както и за по-точно провеждане на експерименти. Освен това липсата на руски монопол, който понастоящем съществува на космическия пазар, ще позволи на други държави да развиват космическата индустрия по-свободно, като по този начин ще укрепят икономиките си чрез привличане на инвеститори и специалисти.
Основният недостатък на космическия туризъм е неговата цена. Въпреки факта, че първият космически турист летя още през 2001 г. (Денис Тито го направи на цена от 20 милиона долара), този екзотичен вид пътуване все още е в зората на своето развитие.
Компания Кораб Дестинация Височина Време в нулева гравитация Разходи
Virgin Galactic SpaceShipTwo в орбита 90 км 3 минути 250 хил. долара
Blue Origin New Shepard Суборбита 105 км 5 мин ≈ 300 хил. долара
SpaceX Starship Полет до Луната 380 000 км 7 дни 75 млн. долара
„Роскосмос“ Полет на „Союз“ до Луната 380 000 км 7 дни ≈ $120 млн.
„Роскосмос“ Союз МКС 410 км 10 дни ≈ $50м
За цялото време на съществуване на космическите полети като услуга за хора, които са далеч от тази сфера, има само 7 такива туристи. Но трудността не е само във финансите (в една Америка има над 600 души, чийто капитал е повече от един милиард, така че има желаещи да намерят), но и във времето, необходимо за обучение, за различни тестове, проверки, физическо натоварване. Освен това космическият туризъм все още се отнася по-скоро за екстремни видове отдих, отколкото за удобни екскурзии, така че не всеки бърза да отиде в орбита.
Програмата за полети също е доста ограничена – полет около Земята, Международната космическа станция (посещението ѝ позволява удължаване на времето в космоса до няколко дни) и може би през 2022 г. ще има възможност да се отиде на Луната: подготовката се извършва от SpaceX, а участникът ще бъде предприемачът Юсаку Маезава.
Перспективи за космическия туризъм
Самите полети в космоса, както и терминът „космически турист“, все още са предмет на много дебати, по-специално дали суборбиталните полети (без навлизане в орбита) трябва да се считат за космически полети или просто за екстремни полети? Но независимо от начина, по който се третират, суборбиталните полети ще се превърнат в основната движеща сила за развитието на космическия туризъм: конструкцията на космическия кораб е много по-лесна, така че ще бъде по-лесно да се построи, физическата подготовка е минимална, а печалбата е висока.
Що се отнася до орбиталните космически полети, очакванията към изследователите са големи. Популяризирането им може да допринесе за появата на „космически хотели“ за научни експерименти в бъдеще. Днес единствената „спирка“ за туристи в космоса е МКС, а космическите хотели или бази биха позволили по-добро и по-подробно изучаване на други небесни тела.
Космическият туризъм – реалност и перспективи
През последните десетилетия космическият туризъм се превърна от фантазия в реалност. Първият пълноправен турист, който плаща от собствения си портфейл за пътуване до МКС през 2001 г., е американецът Денис Тито. Той лети с космически кораб „Союз“.
Пътуването му може да се смята за начало на ерата на космическия туризъм. Вторият е бизнесменът от Южна Африка Марк Шатълуърт, който полетя в космоса през 2002 г. След него още двама американци летят като туристи: Грегъри Олсен и Анушех Ансари. Всички се върнаха благополучно у дома.
Историята на космическия туризъм обаче започва през 1986 г., и то трагично. „Чалънджър“ се взривява по време на изстрелването. На борда на Challenger е американската учителка Кристи Маколиф. Тя щеше да стане първият космически турист в света. За съжаление всички загинаха.
След това американската програма за космически туризъм беше спряна, въпреки търговските ползи от подобни полети.
В света има достатъчно богати хора, които искат да отидат в космоса и да посетят космическа станция. Затова днес космическият туризъм набира популярност в много страни по света. Хората купуват билети предварително и чакат реда си.
Русия е начело сред малкото страни, които се занимават с космически туризъм.
Такива услуги се предоставят от Роскосмос и агенцията за космически туризъм Space Adventures. Те изпращат всички туристи в орбита със „Союз ТМ-11“ и „Союз ТМ-12“, които са най-доказаните и безопасни кораби.
Днес Virgin Galactic предлага услуги и за тези, които желаят да пътуват извън земната атмосфера. Клиентите могат да се възползват от двучасов полет извън атмосферата. Билетът струва около 200 000 долара. Проектите на компании като SpaceX и Aerospace също набират популярност.
Развитие на космическия туризъм в Русия
Досега Роскосмос е изпращал в космоса предимно чуждестранни туристи. Сред тях има много американци, защото е много по-лесно и по-евтино да се лети до орбита с космически кораб „Союз“, отколкото със совалка. Така че всички туристически агенции, които се интересуват от излизане в космоса за развлечение или изследвания, предлагат на клиентите си руските космически кораби. Благодарение на комерсиализацията на космическите полети развитието на космическия туризъм в Русия придобива все по-голяма популярност. В допълнение към Роскосмос, компанията „Космокурс“ също изпраща туристи в космоса в Русия.
Всички „космонавти любители“ преминават през предполетно обучение в Звездното градче. „Миг-29“ им осигурява безтегловност, така че още преди полета те могат да усетят ефекта от това необичайно състояние.
Колко струва космическият туризъм
Разбира се, полетите в космоса не са евтино удоволствие и само много богати хора могат да си позволят да си купят билет до орбиталната станция. Днес цената на един полет в космоса се оценява на 20 милиона долара. Това е цената на билет за орбитална станция. Цената на космическия туризъм не е достъпна за всеки. Освен това туристите могат да си купят възможността да отидат в космоса. За целта те ще трябва да платят още 5 милиона долара.
Съществуват и планове за развитие на космически туризъм до Луната и Марс. Колко ще струва пътуването до Червената планета, все още не е известно, но полетът до Луната ще струва 700 милиона долара. Това е сериозна сума, която би накарала дори много богати хора да се замислят, преди да си купят билет.
Защо космическият туризъм не е популярен
Космическият туризъм не е популярен по простата причина, че изстрелването в космоса на какъвто и да е самолет е изключително скъпо. Ето защо, за да се възвърне присъствието на туриста на борда, билетите се продават на много висока цена. За космическия кораб и безопасността на полета всеки грам, присъстващ на борда, е от значение. Освен това днес все още има много малко космически кораби, които могат да извеждат туристи в орбита. Освен това полетът изисква добро здраве и специална подготовка.
Не всеки ще може да издържи на напрежението при изстрелването и повторното навлизане в атмосферата. Не забравяйте за опасностите. В космоса може да се случи всичко и не може да се очаква помощ в орбита.
Затова космическият туризъм все още е най-екзотичният, скъп и опасен вид пътуване и отдих. Въпреки това туристическите полети до космоса стават все по-популярни и достъпни.
Дотам и обратно. Как се изгражда космическият туризъм
Полетите в областта на космическия туризъм донякъде напомнят на обещанията „да започнем нов живот в понеделник“. Много приказки и много малко действия. За повече от двадесет години от началото на века са написани хиляди статии за космическия туризъм, но само седем души са летели в космоса със собствени средства, като един от тях, Чарлз Симони, ръководител и основател на Intentional Software, е летял в космоса два пъти
Всички космически туристически полети са осъществени с руски космически кораби „Союз“ в периода 2001-2009 г. Тези полети са били до Международната космическа станция (МКС) и са продължили 10-14 дни. Най-често екипажите на МКС работят в продължение на няколко месеца, така че туристът пристига на станцията с един екипаж и се връща на Земята с друг. Цената на подобен полет варираше от 20 до 35 млн. долара и предполагаше доста дълъг (до една година) етап на подготовка. Обучението се проведе в Стар Сити и включваше медицински прегледи и обучение за потенциални извънредни ситуации. Но вече почти дванадесет години не е организиран такъв полет.
За щастие, 2021 г. ще бъде знакова година и ще промени ситуацията драстично. До края на тази година в космоса трябва да бъдат осъществени няколко мисии – както суборбитални, така и по-сериозни мисии до МКС. Нека се опитаме да разберем какво се крие зад тези имена и дали вече е възможно да се наредите на опашка за билети.
На самия край на пространството
Според Международната авиационна федерация космическото пространство започва на 100 км над морското равнище. Тази граница се нарича линия на Карман и е доста произволно определена. В реалния свят няма нищо, което да го показва. Но границата съществува и ако се издигнете над 100 км, вече сте астронавт. Именно на това предположение се основава суборбиталният туризъм.
За да издигнете космически кораб с туристи на тази височина, а не да ги изведете в орбита, ви е необходима много по-малко мощна и скъпа ракета. Е, и за такъв полет се изискват много по-малко медицински прегледи. Суборбиталният полет прилича на обикновен космически полет в миниатюра – издигане до 100 км височина с претоварване, няколко минути безтегловност, красиви гледки от прозорците и след това спускане на космическия кораб с парашут. Той се приземява почти на същото място, от което е тръгнал. Това отнема 10-15 минути.
Цената на такъв полет е около 500 000 долара, като в бъдеще може да намалее до 200 000-250 000 долара. Такава цена може да бъде постигната благодарение на пълната възможност за повторно използване на системата New Shepard – ракетната степен, след като космическият кораб достигне необходимата височина, се отделя, връща се на космодрума и се приземява със собствените си двигатели, а космическият кораб се връща с парашутна система и също се използва повторно.
Най-близо до започването на редовни суборбитални полети е компанията Blue Origin, която е собственост на американския милиардер Джеф Безос. Той работи по идеята от известно време и най-накрая предстои да се осъществи първият полет с пътници. Изглежда, че в първия полет ще участват трима души – самият Джеф Безос (за да демонстрира колко безопасна е системата), брат му Марк и победителят в търга, който даде 28 милиона долара за място в полета (какво правиш, за да имаш шанса да си първи!).
Първият изпитателен полет трябва да се състои на 20 юли, след по-малко от месец, след което суборбиталните полети на Blue Origin ще станат редовни.
В суборбиталните полети участва и друга компания – Virgin Galactic, собственост на британския милиардер Ричард Брансън. Вместо ракета и космически кораб се използва ускорителният самолет WhiteKnightTwo, който се издига на 16 км и освобождава SpaceShipTwo. Космическият кораб, използвайки собствените си двигатели, достига линията Карман и след това се връща обратно. Целият полет отнема два часа и половина, но обещава повече безтегловност – до пет или шест минути.
След като научи за датата на полета на Blue Origin, Ричард Брансън заяви, че ще бъде в космоса по-рано. Датата на полета на SpaceShipTwo е определена за 4 юли. Очаква се туристическите полети да започнат веднага след това. Милиардерът започва да продава билети за полета още през 2009 г., когато цената му е 250 000 долара. Към момента има списък с чакащи, в който са включени над шестстотин души, които са платили депозит.
Дълъг, скъп, сериозен
Друга мисия за космически туризъм се очаква да се проведе през декември 2021 г. Двама японски туристи – бизнесменът Юсаку Маезава и неговият приятел и помощник Йозо Хирано – ще летят до Международната космическа станция с космически кораб „Союз“. Те вече се подготвят за полета в Звездното градче. Екипажът ще бъде воден от руския космонавт Александър Мисуркин, а мисията ще продължи 12 дни. Все още не е известно колко ще струва този полет до МКС, но вероятно ще бъде по-скъп от този на „първата вълна“ космически туристи. Предполага се, че цената ще бъде около 50-60 милиона долара. По всичко личи обаче, че в света има достатъчно хора, които са готови да платят такива суми
Юсаку Маедзава не само иска да посети МКС, но и да лети около Луната. През 2018 г. той си купува билети за полет около Луната от компанията SpaceX на Илон Мъск. Първоначално се предвиждаше полетът да се осъществи с ракета Falcon Heavy, но впоследствие тя беше променена на Starship, която в момента се разработва. Японският предприемач продължава да набира екип от осем души – художници и музиканти, които да летят заедно до Луната за негова сметка.
Корабът Crew Dragon на SpaceX трябва да отведе първите космически туристи до МКС в началото на 2022 г. Кой ще лети до станцията все още не е известно, но компанията Axiom Space в допълнение към този полет подписа договор за още три космически туристически полета. Това означава, че през следващите години ще виждаме все повече и повече туристи в орбита, като единственото, което остава, е да пресметнете – дали имате достатъчно пари за такова невероятно пътуване.
Колко струва излизането в космоса
И да сбъднете детската си мечта.
В детството си много хора мечтаят да станат астронавти. Сега тази мечта е осъществима, трябват ви само пари.
Можете да построите своя собствена ракета, да наемете вече построена от някой друг ракета или дори да летите в космоса, за да работите. Нашият експерт установи колко струва това.
Изграждане на ракета
Илон Мъск първо искаше да купи ракета от Русия, но не успя да постигне споразумение. Тогава решава сам да конструира ракетите. Според него за проектирането и изграждането на Falcon 9 са похарчени 390 милиона долара. Най-голямата съвременна ракета – Falcon Heavy – вече струва 500 милиона долара.
Изстрелване на ракета
Компаниите печелят пари, като доставят различни товари в околоземна орбита. Изстрелването на Falcon 9 струва 62 милиона долара. Руската ракета „Протон-М“ струва малко повече – 65-70 милиона долара. За изпращането на Falcon Heavy в космоса са необходими 90 милиона долара.
Да летите като VIP-турист
Космическият туризъм се развива много активно: МКС вече е била посетена от седем космически туристи. Такъв полет струва 40 милиона долара. Срещу допълнителни 3 млн. долара е възможно дори да се превърне в открито пространство.
По-евтин полет
Ричард Брансън разработва свой собствен космически кораб – Virgin Galactic. Той е предназначен за шестима пътници. Билетът струва 250 000 долара. Полетите са планирани да започнат през 2018-2019 г.
Летене с минимален полезен товар
World View ще изпрати хора в стратосферата с балони с горещ въздух. Туристите ще се изкачат до 30-40 километра. Билетът ще струва 75 000 долара.
Поглед към космоса от Земята
В Щатите и в Русия предлагат да изпитате безтегловност в самолет. Със специални маневри по време на полета състоянието на безтегловност се постига 10-15 пъти за 25-30 секунди. Билетът струва около 5000 долара. През 2016 г. музикалната група OK Go дори засне музикалния си видеоклип Upside Down & Inside Out на такъв самолет.
Гледайте как другите летят
Можете просто да гледате как другите летят в космоса. Петдневна екскурзия за изстрелване на ракети от космодрума Байконур струва 65 000 рубли. Следващото изстрелване е на 6 юни.
Печелете като астронавт
Ако сериозно искате да станете астронавт, проверете какви са заплатите. Американските астронавти печелят между 60 000 и 140 000 долара годишно. Приблизително същите са заплатите в Канада. В Русия те плащат по-малко: от 60 до 90 хиляди рубли на месец. Но за шест месеца в орбита руските космонавти печелят до 150 000 долара.