Моля, разкажете ни повече за себе си? С какво се занимавате в момента в професионалната си кариера?
В момента продължавам да работя по разработването на системата PortDeBras™. На първо място се опитваме да подобрим образователния процес, да провеждаме своевременно необходимите курсове и обучения сред нашите инструктори и обучители. Работим за подобряване на качеството на преподаване, за подобряване на атмосферата на общуване и взаимодействие в международния ни екип, защото днес програмата PortDeBras™ официално се преподава в двадесет и две държави по света и планираме да се развиваме и занапред, както на вътрешния пазар, така и в чужбина.
Не по-малко важен въпрос за нас е развитието на дейността в „медийното пространство“, популяризирането и популяризирането на програмата PortDeBras в интернет. Презентации с майсторски класове и семинари на водещи фитнес конвенции, фестивали, конгреси, с цел представяне на PortDeBras™ в пълен формат. В класическа форма, без оборудване, par terre на постелки, на големи топки, с ленти, в близост до хореографска пръчка, от нашите водещи треньори. И, разбира се, работим много усилено върху съдържанието и практическия материал на видео уроците по PortDeBras™. Това е много интересен и творчески процес за нас, но той е най-важният, тъй като практическият материал на тези видеокласове е предназначен директно за крайния потребител, т.е. за обикновения клиент, и аз съзнавам личната си отговорност за качеството и съдържанието. Малко за себе си. В миналото бях професионален танцьор. Имам висше образование като хореограф. Занимавам се с фитнес от 1886 г. Започвам да работя като водещ през 1989 г. Представял е майсторски класове и семинари в 32 държави. В арсенала на програмата имаше разнообразни класове, сред които най-популярните: Латиноамерикански, Ирландски танц Hi-Low, Funky, Street Dance, Руски фолклор, Афро джаз, Аеробика, Степ и други. Бил е продуцент и е снимал фитнес програми по няколко национални телевизионни канала на страната през 90-те години. Автор на статии за фитнес в списанията Shape, Yes, Glamour, Vogue, Fit & Fun и др. През 1995 г. започва да работи по създаването на уникална програма, която през 2005 г. е представена под името PortDeBras, (преди това има имена Rhythm & Breath, Free Movies, Dance Therapy). Координатор на руски и европейски конгреси, създател на международния конкурс за фитнес инструктори IFO. От 1990 г., като представител и „посланик“, си сътрудничи с Nike, Adidas, Reebok, Cassall, Danskin, в продължение на 30 години. Автор на метода и собственик на търговската марка PortDeBras™.
Какво Ви вдъхновява в професионалното Ви ежедневие?
Какво ви вдъхновява? От вътрешните усещания – това е състояние на тъга, копнеж, любов, понякога обида. Като причинител – желанието да се развивам, да създам нещо, което не е правено досега. Умът и тялото реагират удивително живо на това, сякаш ви благодарят, когато създавате нещо ново, логично. А като награда сякаш получавате фойерверк от емоции, несравними усещания. Мога да причисля музиката към външните „възбудители“ за творчество и вдъхновение. Фолклорът и етносът ме проникват много дълбоко, на ниво съзнание, наистина стигам далеч във фантазиите си. Парадоксално, но за един танцьор тялото ми има, меко казано, много посредствени данни. И колкото и да е странно, това ми позволява да създавам хореография, практически материал, който е достъпен най-вече за повечето хора.
Какво според вас прави разликата между отличния инструктор и отличния презентатор?
В прост смисъл понятието „презентатор“ за мен е лектор, учител. В професионален план той е лидер, творец и публична личност.
Инструкторът изпълнява в по-голяма степен длъжностните характеристики, като предлага професия или обучение като услуга, работи на заплата или по договор срещу определено възнаграждение. А добрият инструктор го изпълнява ефективно. Ако става въпрос за групов урок, основната цел на инструктора е КАЧЕСТВОТО на УСЛУГАТА. За броя на клиентите, техните умения и способности, придобити по време на занятията, инструкторът не получава допълнително възнаграждение или изключително рядко като еднократни бонуси. Това не се отнася за тези, които имат собствен бизнес като зали под наем или собствени студиа. Работата на водещия има коренно различни цели и задачи. Един успешен водещ има 42-44 големи събития годишно. Това означава, че в 42-44 уикенда успешният водещ пътува с майсторски класове и семинари по целия свят, говори на фестивали и конгреси, обучава персонала на компании, клубове и студиа. На първо място, той работи за себе си. Второ, той създава или свои уникални програми и майсторски класове, има свой собствен уникален стил и техника, имидж, техника, признание. Или пък е посланик от развойни компании, които представят своите разработки и технологии със или без специално оборудване. По правило водещият има лични договори с компании, които произвеждат дрехи и обувки, храни или оборудване. А задачите на водещия са да продаде себе си, да продаде своята програма, тук и сега, и за в бъдеще. Повечето водещи нямат основна работа в клубове или компании, тъй като основната работа не може да се съчетава с пътувания. Мога да потвърдя това от собствен опит, от 1999 г. насам, в продължение на двадесет години, съм имал поне четиридесет пътувания годишно в програмата, освен това имаше обучения и събития в средата на седмицата.
Коя е най-трудната задача в ролята на водещ?
Най-трудната част? Да преподаваш и да не обидиш клиента. За да се получи всичко, за всички, тук и сега, тоест задачата трябва да е изпълнима. Трябва да има достатъчно теория, която да съответства на уменията на тялото на клиента в момента, тук и сега. Много е трудно да се направи просто – красиво и прекрасно, нарушаването на това правило води до неадекватност както в емоциите, така и в практиката. Трудно е да поддържате най-добрите си качества стабилни и постоянни. По-долу описах накратко какви трудности има в работата на водещия.
В работата на водещия има трудности, не мога да кажа коя е най-трудната, мога да откроя няколко. Първата е постоянното пътуване, отначало е интересно и любопитно да пътуваш до различни градове и държави. Но понякога е физически трудно, особено дългите полети, часовата разлика е 5-7 часа. Когато има семейство, е изключително трудно и мрачно. Трябва да жертваш образованието на децата, общуването с близките, за да пътуваш. Вторият момент е ежегодното актуализиране на програмата. Необходимо е да се адаптира към спецификата на исканията на отделните региони и държави. С годините не се подмладява, но изискванията на пазара се променят, нивото расте. Затова трябва да търсим източници на мотивация за творчество, желание за работа. Вече избирате онези партньори, с които е удобно и надеждно да се работи. Третият момент, който може да бъде и първи, е здравето, необходимо е да се поддържате във физическа форма и въпреки възрастта си да развивате умения и техники на движение. Но най-важното за мен лично е да укрепвам духовността и вярата.
Как се превърнахте в международен водещ?
Като хореограф бях поканен още в началото на 80-те години, когато учех в Академията за култура. Направих много танцови представления и спектакли в най-различни стилове и персонажи, сред които имаше руски, молдовски, мексикански, украински, испански, модерни и други постановки. И всеки път, когато вземах работа от поредицата танци на народите по света, търсех тази страна на картата, интересувах се от историята, представях си, че един ден ще дойда в тази страна. Отчасти мечтите ми се сбъднаха. През 1991 г. живях и работих в Стокхолм в продължение на няколко месеца. Но от 1996 г. насам непрекъснато водя майсторски класове и семинари. Издаването на пет професионално заснети видеокасети „Хит клас“ послужи като голям стимул за това. Както и пускането на телевизионните фитнес програми „Hit Class“ по телевизионния канал STS. Програмата се пускаше всяка събота и неделя сутрин и продължаваше половин час. Започнаха да ме разпознават на улицата, все по-често ме канеха на конгреси и фестивали, включително и в други държави. Когато дойдох в Ню Йорк през 1999 г., имах много работа и дори публикуваха статия за мен в един от вестниците на две страници. С пускането на видеокасети и телевизионни програми през 96 г. започнах да си сътруднича с „Делта-Спорт“, изключителен представител на Nike в Русия, някои страни от „постсъветското“ пространство и Европа, като това сътрудничество оказа положително влияние върху кариерата ми и продължи много години.
Какъв съвет можете да дадете на тези, които започват работа като инструктори и искат да станат добри водещи?
Съветите могат да се разделят поне на две категории – общи и лични. Успехът в работата идва тогава, когато, правейки едно и също нещо като хиляди други, вие сте различен. Различавате се по стил, имидж. Имате превъзходство в техниката на изпълнение, познания по определена тема, оригинален подход към преподаването. Има и много други фактори. Но е много важно искрено да вярвате и да сте сто процента честни по отношение на материала, който преподавате. Тогава контактът между вас и хората се случва спонтанно, както се казва, без грим и „натруфени“ фрази и „симулирани“ движения и действия. А сега към съветите: 1. Необходимо е да изучите основно направлението, което искате да преподавате, от първоизточника. Ако става въпрос за тренировка на стъпки, трябва да знаете кой е измислил тази стъпка, как се е развило това направление, какви варианти на тренировка могат да се направят. 2. Необходимо е да посещавате конгреси, семинари и да се обучавате възможно най-близо до преподавателите, това дава възможност лично да усетите атмосферата на работата на водещия. 3. Необходимо е да се участва в конкурси, това дава добра практика и контакти с колеги. 4. Ако е възможно, работете с ментор, който вече е бил презентатор. 5. Правете си снимки по време на самообучението и работата с група и ги анализирайте.
Посочете 5 качества на добрия презентатор.
1) Способност да създавате. 2) Запазване на индивидуалността. 3) Да разбирате и познавате пазара, както националния, така и чуждестранния. 4) Да обичате това, което правите, да споделяте опита, знанията и уменията си с любов. 5) Да имате добро здраве, издръжливост и способност да се адаптирате.