Опитите за спестяване на пари по време на почивка често не се отплащат. Самостоятелната организация на почивката рискува най-малкото да ви развали настроението, защото понякога туристите дори не са наясно с „подводните камъни“, които могат да ги очакват.
Почивката винаги е възможност за смяна на обстановката, ново преживяване и откъсване от рутината. Туристът, който купува туристически пакет от туроператор, е защитен от неочаквани събития чрез договора и закона. Но пътникът, който планира своята почивка, може да се окаже в редица неудобни ситуации.
Грешка 1. Небрежно купуване на билети
Независимата почивка означава, че трябва сами да си купите билети за самолет, влак или автобус. Не всеки знае къде можете да го направите безопасно, има голям риск да попаднете на измамни сайтове, да резервирате грешни дати или просто да надплатите за това, което можете да купите по-евтино. Уебсайтовете на чуждестранните железопътни и автобусни компании рядко са преведени дори на английски език, налага се да обяснявате на място с пръсти и никой няма да ви каже за програмите за отстъпки и бонуси.
Опитните туристически агенти знаят кои са дните и дори часовете, в които цените на билетите падат и кога се покачват. Освен това професионалистите имат достъп до резервации на чартъри, които не се предлагат на свободния пазар. Много е вероятно пътникът да плати за пътуването повече, отколкото би могъл. Има и друг нюанс: в един град може да има няколко летища, които се намират на съвсем различни места. Например летище Бове технически се счита за летище на Париж, но всъщност се намира на около 100 км извън града и пътуването оттам е отделно приключение. Не всички туристи са готови да вникнат в тези нюанси.
Грешка 2. Неподходящ хотел
Туристите често могат да преценят погрешно дадено място за настаняване, като изберат лошо местоположение. Например, ако искате да летите с деца, ви е необходимо удобно и тихо място с подходяща инфраструктура. Искате хотел с добра цена, но той ще бъде по-младежки и парти тип. Или обратното – искате шумни дискотеки, клубове и нощни алеи. На добра цена ще намерите спокоен и тих хотел, който няма да блести с шумни развлекателни програми и, разбира се, няма да оправдае очакванията ви за почивка. Подреждането на множеството хотели и пансиони в интернет може да бъде обезсърчително, тъй като отзивите и оценките често са купени, а броят на звездите в различните страни предполага много различни нива на обслужване. Самостоятелното търсене може да отнеме много време, а резултатите може да не са винаги такива, каквито искате.
Грешка 3. Не закупуване на застраховка
Много хора не обръщат внимание на този критерий. Пакетите на операторите включват услугата и винаги можете да разчитате на помощ при спешни случаи. Ако нещо ви се случи, операторът ще ви помогне да разрешите проблема, а застрахователят ще компенсира физическите и моралните щети. Когато пътуват самостоятелно обаче, много хора си затварят очите за каквато и да е застраховка, разчитайки на късмет. Но е опасно да го правите. Може да си купите застраховка десет пъти, без да я използвате, а единадесетия път да се сблъскате с такива проблеми, че тя да компенсира повече от всички ваши предишни разходи. Застраховката е особено важна, ако планирате активна почивка: каране на ски, гмуркане, туризъм.
Грешка 4. Невключване на трансферите в цената на пътуването
Често туристите резервират пакетна екскурзия, но решават да не пътуват с автобус с всички – дълъг, задушен, по-добре ни е с такси. Но има голям шанс да бъдете прегазени от скъпи шофьори. Всеки знае, че туристите плащат много повече от реалната цена, така че има вероятност да надплатят за услугите. Съществува и голям риск да попаднете в неприятна и дори опасна ситуация – за съжаление, всичко това се случва. Има случаи, в които туристите намират чудесен хотел в Booking или апартамент в Airbnb, без да обръщат внимание на местоположението им. След като пристигнете, се оказва, че пътуването дотам ще отнеме много повече време и, най-важното, повече пари, отколкото е било планирано. Неочакваните разходи ще увеличат значително общата стойност на пътуването. Бъдете внимателни с този критерий, защото никой не иска да плаща повече за трансфер, отколкото за самолет, дори и да ви отведе в най-добрия хотел.
Грешка 5. Свръхдоверие в онлайн услугите
Много хора забравят, че Booking, Airbnb и други услуги са чуждестранни компании. В непредвидени ситуации е трудно да се предявяват претенции, тъй като те или ще бъдат пренебрегнати, или ще бъдат положени минимални усилия за решаване на проблема. При пандемия много резервации се отменят и не се възстановяват суми. Хората остават с празни ръце: без пътуване, без средства. Дори в най-сериозните платформи е възможно да попаднете на измамна или опасна реклама и да си навлечете много неприятности, включително рискове за здравето и живота. В интернет има много неверни, собственически мнения, както и схеми, при които обявената цена се оказва 2-3 пъти по-висока. От друга страна, туроператорите предлагат по-добри оферти, тъй като имат договори с много хотели.